Vanuit de bedrijven heeft Parkmanagement het afgelopen half jaar diverse meldingen ontvangen met het verzoek of het JAS-abonnement (Jaarabonnement Schiphol) weer hersteld kon worden. Zoals al eerder gecommuniceerd is duidelijk dat er geen JAS abonnement meer kan komen in de vorm van een eenmalige bijdrage van € 50,00 (handling fee VCC = Vervoer Coördinatie Centrum Schiphol).
In de bus concessie 2018-2028 tussen de Vervoerregio en o.a. Schiphol staat dat alleen de postcodes 1117 en 1118 voor het JAS abonnement in aanmerking komen. Business Park Oude Meer (Schiphol-Rijk) valt onder postcode 1119.
Parkmanagement heeft een goed gesprek gevoerd met Connexxion om het JAS-abonnement weer terug te krijgen. Dit heeft geresulteerd in onderstaand voorstel.
Voorstel Connexxion
Voorstel voor het gebruik van het JAS-product voor bedrijven die niet onder de “Schiphol-regeling” vallen. Bedrijven kunnen een keuze maken uit de onderstaande 3 producten.
- In alle onderstaande gevallen sluiten de Werkgever en Connexxion hiervoor een zogenaamd grootgebruik contract af. Connexxion sluit een contract met het bedrijf voor de OV-abonnementen voor haar medewerkers. Dit betekent dat Connexxion een inkooprelatie met het bedrijf aangaat: het bedrijf ontvangt de factuur voor de afgenomen abonnementen. Er zijn geen aanmeldkosten.
- In alle gevallen is het aan de werkgever en werknemer om afspraken te maken omtrent de kosten van het abonnement. In deze discussie zal Connexxion zich niet mengen. De daarbij behorende kosten zijn:
- Heeft u interesse in één van onderstaande voorstellen, meld u bij uw parkmanager. U wordt dan in contact gebracht met Connexxion.
- Parkmanagement heeft verder geen enkele bemoeienis met de administratieve en financiële afwikkeling.
- Parkmanagement en Connexxion zullen een “samenwerkingsovereenkomst” aangaan waarin onderlinge afspraken worden gemaakt. Parkmanagement zal hierbij de belangen van de bedrijven behartigen.
Keuze menu abonnementen Connexxion:
1. Jaar Abonnement Schiphol (JAS) als reisproduct op een OV-chipkaart
Werkgevers melden zich bij Connexxion (dat kan ook via Parkmanagement) aan voor het JAS-product. Connexxion zet het JAS-product klaar voor de werknemers waarvoor het product is aangevraagd. De werknemer dient het reisproduct op te halen (dat kan via een ophaalapparaat aan de buitenzijde van elke bus van Connexxion, dan wel via een kaartautomaat), en kan er dan gedurende 1 jaar op reizen binnen het geldigheidsgebied. Reist de werknemer buiten het JAS-gebied, dan reis hij/zij gewoon op saldo of op een ander reisproduct dat op de OV-chipkaart geladen staat. Het JAS abonnement werkt alleen als het saldo op de OV-chipkaart niet negatief staat. Zorg dus altijd voor voldoende saldo op je OV-chipkaart. Vergeet niet uit te checken.
Het abonnement berekent automatisch welk deel van je reis gratis is en voor welk deel je betaalt. Als je niet uitcheckt met een JAS abonnement wordt € 4,- afgeschreven van het saldo van de OV-chipkaart. Dit gebeurt ook als je alleen maar binnen het Schipholgebied reist.
2. Schiphol Flex incl JAS-product
Werkgevers melden zich aan voor Schiphol Flex, waarbij de werknemers met het Flex-reisproduct op hun OV-chipkaart kunnen reizen: dat betekent dat zij overal in- en uitchecken, en dat de reizen binnen het JAS-gebied (waarvoor het abonnementstarief wordt betaald), wel worden geregistreerd, maar er een reiswaarde ‘nul’ op het reisoverzicht komt te staan. Reizen buiten het JAS-gebied worden eveneens geregistreerd, en worden tegen het ‘saldo-tarief’ in rekening gebracht. Voordeel van Schiphol Flex is dat de werknemer altijd kan reizen en zich dus geen zorgen hoeft te maken of er voldoende saldo op de OV-chipkaart staat.
Schiphol Flex geeft maandelijks inzicht in de reizen en reiskosten per werknemer. De werkgever betaalt de JAS-abonnementen voor de werknemers (jaarfactuur), net als de maandfacturen van alle gemaakte saldo-reizen. Het is aan de werkgever om hierover verdere afspraken met de werknemers te maken.
3. Schiphol Flex
Voor werknemers die slechts incidenteel met het OV reizen, is het Schiphol Flex product zónder het JAS-product een goede optie: Werkgevers melden werknemers aan. Het ‘reisproduct’ wordt geladen op de OV-chipkaart van de werknemer(s), waardoor ze te allen tijde kunnen reizen, zonder dat er saldo op de kaart geladen hoeft te worden. De werkgever krijgt maandelijks een overzicht van de gemaakte reizen en de bijbehorende factuur. De reizen worden berekend op basis van het principe ‘reizen op saldo’. Het is aan de werkgever om hierover verdere afspraken met de werknemers te maken.
Noot: bij de Schiphol Flex opties kan nog gekozen worden of dit inclusief of exclusief treinreizen is. Voor bus, tram en metro geldt dat álle reizen in heel Nederland mogelijk zijn, en dus in rekening worden gebracht.
Het JAS-product kost € 195,- incl. btw per jaar (het abonnement kan op elk gewenst moment ingaan) en biedt reisrecht in het gebied op de kaart hiernaast. Klik op de afbeelding.
Reizen met JAS geldt voor heel Schiphol binnen de zones 5733 en 5734. De directe JAS-rit van Schiphol naar het hoofdkantoor van KLM en het busstation Amstelveen is alleen geldig voor buslijn 186 van Schiphol.
Naast het busnet Schiphol in bovengenoemd gebied is het JAS-abonnement ook geldig op andere Connexxion-buslijnen: R-net 300 (niet op A9),341, 342 en 397 binnen het Schipholgebied.
«Geen agenda items beschikbaar
Stichting Parkmanagement Schipholregio is een stichting opgericht voor ondernemers en grondeigenaren op Business Park Oude Meer om gezamenlijk belangen te behartigen en te waarborgen op het gebied van parkmanagement.
Oude Meer
Een stijlvol bedrijvenpark